Черговий непродуманий законопроект може ускладнити доступу бізнесу до участі в державних тендерах, як наслідок – до зниження конкуренції та економії на торгах. А видання чергової довідки, вкрай необхідної для отримання пільг, це "чудова" можливість заробити для корумпованих чиновників. До речі, надмірна кількість документації – це те, на що скаржаться дві третини постачальників згідно з останнім дослідженням.

Читайте також: Порошенко підписав важливий закон для бізнесу

"Купуй українське – плати українцям" – популістський законопроект № 7206, який ніби надає преференції місцевим виробникам і таким чином ніби сприяє розвитку українського бізнесу.

Як це відбуватиметься?

Українське підприємство отримає можливість перемагати в аукціонах із завищеною відносно інших учасників ціною. Якщо ще простіше: чим більше ти "український бізнес", тим вище можеш ставити ціну. Найцікавіше почнеться тоді, коли компанії спробують з'ясувати, наскільки вони "український бізнес", а головне, довести це та ще й отримати відповідну довідку – це змушує радіти, хіба Гермеса Конрада – бюрократа з мультфільму Футурама. Я б навіть не здивувався, якби дізнався, що вже десь є створений прайс, за яким такі довідки будуть продавати усім охочим.

Формула, яка визначатиме, чи будуть в компанії "пільги", передбачає 15 складових – "15, Карл"! Фактично ручне визначення складових та складність цього механізму нівелює можливість розібратися в тому, наскільки справедливо було обрано переможця. А, ви не повірите, приблизно 60% постачальників зазначають необхідність зробити порівняння постачальників ще більш прозорим.

Сумнівні формули, штучно створені бюрократичні бар'єри та довідки ускладнять життя переважній більшості користувачів системи ProZorro. Добросовісним замовникам буде складно оцінити пропозиції, учасникам – підготувати тендерну пропозицію і взяти участь в аукціоні, а громадськості – проконтролювати процес вибору переможця.

А от для кого почнеться нове життя, а точніше – повернуться старі часи, – так це для "хабарменів". Їм буде набагато легше приховати свої схеми за складною формулою, бо критерії, що входять до формули, "ручні" і можуть застосовуватись та трактуватись замовниками, як їм заманеться. Такі-от формули суперечать таким принципам Закону "Про публічні закупівлі", як недискримінація та конкурентність. На додачу, ці нововведення суперечать зобов’язанням України відповідно до Угоди СОТ про держзакупівлі та Угоди про асоціацію з ЄС.

Отже, ми закликаємо депутатів не голосувати за законопроект, який суперечить очікуванням постачальників, відкине назад всю реформу та створить чергові можливості для корупціонерів. Навіть без цього безглуздого закону долати цю "гідру" дуже і дуже не просто.

*18 травня 2016 року Україна приєдналась до Угоди Світової організації торгівлі про державні закупівлі (Agreement on Government Procurement, GPA). Наразі українські компанії мають право брати участь у державних закупівлях 45 країн-учасниць угоди GPA, серед яких: країни ЄС, Японія, США, Корея, Тайвань, Сінгапур, Гонконг і Канада. Загальний об’єм ринку держзакупівель СОТ оцінюється в 1,7 трильйони доларів щорічно, що більш ніж у 30 разів перевищує об'єм українського експорту у 2014 році.
Угода GPA поширює головний принцип СОТ – рівний доступ до ринків – на сферу державних закупівель. Іноземці мають повний доступ до українських державних тендерів так само, як українці – до закордонних.

Читайте також: Зростання мінімальної зарплати до 4100 гривень не вплине на інфляцію, – Розенко

Василь Задворний, Генеральний директор ДП "ПРОЗОРРО.