Ми у Zagoriy Foundation зацікавились цим питанням і замовили соціологічне дослідження. Було опитано представників двадцятьох благодійних організацій з усієї України, які пояснили, чи варто населенню довіряти передвиборчим фондам та чи можуть вони дійсно допомогти.

Читайте також Шептицький та Мазепа у приклад: чому нам варто повчитись в українських меценатів?

Передвиборчі благодійники

Фонди, що виникають незадовго до виборів з місією відбілити репутацію певного політика, не важко вирахувати з-поміж інших. Наші експерти пояснюють, що у класичного благодійного фонду є тільки один вид діяльності, тільки один "біль", який вони вирішують. Скажімо, опікуються людьми із онкологічними хворобами або ж займаються захистом культурної спадщини.

А "реакційні" передвиборчі фонди ладні вирішити будь-які питання – аби тільки захопити більше електоральне поле. Хочете – маєте майданчик, хочете – допоможемо лікарні. Але тільки перед виборами.

Зазвичай у них немає стратегії та системи роботи.

"Класичні фонди не стають більш активними у передвиборчий період. Наша активність запланована. В нас програма спрямована на розвиток, а не на тушіння пожеж", – пояснює для нашого дослідження представниця великого благодійного фонду з Києва.

Її колега додає, що найчастіше, коли благодійний фонд імені політика розуміє, що не може отримати користі з допомоги, він просто відмовляється від неї.

Онкохворі діти не голосують, то нащо воно їм?

Передвиборчі фонди дискредитують справжніх благодійників

Ще один вагомий мінус у передвиборчих фондах – вони підривають довіру до тих благодійників, що діють постійно. По-перше, люди звикають до того, що у допомоги завжди є користь. По-друге – до того, що їхні потреби виконуються тут, зараз і так, як вони захотіли.

Люди психологічно переживають втрату чогось значно яскравіше ніж отримання. Тому коли різко після виборів зникають ось такі фонди та їх допомога, люди просто зневірюються,
– розповідає нам представник відомого благодійного фонду з Києва.

В результаті викривлюється сприйняття благодійності та, цитуючи керівника фонду з Харкова, зводить її до принесення цукру додому.

До теми У США хлопчик зібрав 315 тисяч доларів на бронежилети для поліцейських собак

То що виходить: передвиборча благодійність – суцільна маніпуляція без реальної допомоги? Всі свята, продуктові набори, допомоги дитячим садочкам направду неефективні? Більша частина наших експертів вважає, що так. Серед їхніх аргументів – те, що разова допомога не вирішує соціальну хворобу, а тільки приглушує її симптоми.

Приміром, уявіть групу людей, що живуть із певним захворюванням та отримують допомогу виключно раз на чотири роки. То у чому ж ефективність? А коли кампанія закінчується та всі голоси віддано, ці люди знову залишаються сам на сам із бідою.

Ще одна проблема на думку професійних благодійників – передвиборча допомога часто є непродуманою. Адже коли тебе хвилює сам лише медійний ефект, не задумуєшся, чи потрібен взагалі комусь у цьому дворі спортивний майданчик. Головне – щоб він добре виглядав у кадрі.

Не все так однозначно: чи може допомога від кандидата бути дійсно корисною?

Цікаво, що не всі опитані притримуються такої думки. Є і представники фондів, що вважають: будь-яка допомога корисна. Особливо, коли є проблема із державними бюджетами. "Якби не два кандидати, ми б загнулись під час коронавірусу без масок, без засобів захисту та без халатів", – зізнається благодійниця з Західної України. А якщо передвиборча допомога врятувала життя, наприклад, зберегла дитину? Чи буде різниця для її матері, був це піар чи ні?

Розібратися у цій темі дійсно непросто – і наше дослідження це довело. Проте давайте спробуємо вивести правило: за яких умов передвиборча допомога може вважатись корисною? Скажімо, якщо кандидат роздає пенсіонерам сумнозвісні продуктові набори, яких вистачає на пару днів – це, вочевидь, неефективно. А якщо він встановлює в обласній лікарні дорогий важливий апарат? Це вже трохи інше.

Зверніть увагу! Звернення Зеленського у Верховній Раді: що це було насправді?

Можна дійти висновку: благодійність від кандидата тоді буде доречною, коли матиме на увазі реальні потреби суспільства та даватиме тривалий ефект.

І от що ще важливо зрозуміти. Справжня допомога не має умов. Чудово, якщо передвиборчі фонди дійсно зможуть підтримати когось, кому це потрібно. Але пам'ятайте: добро є завжди. І воно не починається і не закінчується разом із періодом агітації.