Здебільшого уряд намагається приховати свої помилки. Про одну з таких суспільству стало відомо майже через 30 років після події. Літак, який ненароком скинув термоядерну бомбу неподалік військового складу Сполучених Штатів Америки у 1957 році.

Цікаво Неординарний винахід авіації: чому літак BV-141 розчарував Німеччину

Ще в часи Другої світової війни військово-повітряні сили США поставили за мету створити бомбардувальника з міжконтинентальною дальністю польоту. Розробка такого тривала довгих шість років і врешті, у серпні 1946 року, був представлений літак "Convair В-36" з неофіційною назвою "Миротворець".

Що відомо про бомбардувальник

На той час він був унікальною інженерною спорудою в галузі літакобудування. Розмах крил "Миротворця" сягав 70,1 метра – це була рекордна довжина за всю історію авіації. Він став найбільшим поршневим літаком, який випускали серійно, мав найпотужніше артилерійське озброєння та був першим бомбардувальником, який здатен доставляти будь-який вид ядерної зброї з арсеналу США всередині відразу чотирьох бомбових відсіків.

Літак В-36
Літак В-36 / Скріншот з відео

Окрім того, В-36 міг здійснити міжконтинентальний переліт без жодної дозаправлення. Цей літак перебував на озброєнні військово-повітряних сил США зовсім недовго, проте під час навчальних польотів встиг відзначитися помилкою, яка могла стати смертоносною для десятків тисяч людей. Наприкінці 1950-х років цю модель поступово замінив бомбардувальник В-52.

Чому були скинуті бомби

"Миротворець", яким керував капітан Річард Меєр, мав здійснити посадку на авіабазі Кертленд у штаті Нью-Мексико 22 травня 1957 року. Проте в момент, коли до аеродрому залишалося всього 7 кілометрів і В-36 встиг знизитися на висоту 500 метрів, літак різко підкинуло вгору на ще понад 300 метрів.

Капітан Меєр разом з екіпажем намагався зрозуміти, що відбулося, але тоді почув по внутрішньому зв’язку повідомлення про те, що були скинуті бомби. Командир негайно доповів про прикру помилку зв’язковим на аеродромі й вони одразу взялися розв'язувати проблему.

Бомба
Закріплення бомби / Скріншот з відео

Того дня на борту "Миротворця" була лише одна бомба, але її масштаби вражали. Це термоядерна бомба Мk-17 – найбільша та найпотужніша з тих, що були тоді на озброєнні військово-повітряних сил США.

Бомба сягала 7,5 метрів завдовжки та 1,5 метра в діаметрі, енергія від її вибуху у 600 разів перевищувала потужність бомби, яку скинули на Хіросіму. Mk-17 перевозили на авіабазу для планового технічного обслуговування в секретній лабораторії, що розташовувалася неподалік авіабази в Нью-Мексико.

Бомба Mk-17
Бомба Mk-17 / Скріншот з відео

Відразу після того, як бомба зірвалася з тримачів у спеціальному відсіку та стрімко полетіла в напрямку до землі, перед капітаном з’явився лейтенант Боб Карп. У його обов’язки входило вийняти перед посадкою із бомби чеку, що було зазначено в правилах безпеки, щоб уможливити аварійне скидання смертельної зброї у випадку якихось несправностей на борту.

Карп панічно повторював, що нічого не натискав і діяв відповідно до інструкцій. Невдовзі екіпаж почув глухий удар бомби об землю, а в небо піднялася густа курява. На щастя, можливість ядерного вибуху після зіткнення Mk-17 була мінімальною. На той час у бомбі не було матеріалу, необхідного для приведення зброї в бойовий стан, тож здетонувала лише звичайна вибухова речовина.

На землі від вибуху залишилася вирва діаметром 7,5 і завглибшки 4 метри. Радіаційне зараження навколо зони вибуху було мінімальним, а оскільки авіабаза була розташована якомога далі від населених територій, ніхто з людей не постраждав.

Вирва від вибуху
Вирва від вибуху / Скріншот з відео

Усе могло завершитися більш трагічно, адже на відстані всього 500 метрів від місця падіння Mk-17 був розташований військовий склад. На ньому зберігали ядерну зброю, і якби лейтенант Карп витяг чеку трохи пізніше, бомба могла б поцілити саме туди.

Щодо причини скидання зброї з борту В-36 відразу почали розслідування, проте до сьогодні ніхто не знає напевно, чому сталася помилка. За однією з версій, бомба була трохи зсунута із тримачів ще перед зльотом, тож вона потягла за собою дроти, які вели до пульта скидання.

Читайте також Найшвидший у світі паровоз: фото та відео потужного Mallard 4468

Коли ж лейтенант витягував із бомби чеку – ненароком притиснув ці дроти, що спровокувало замикання в пульті управління і скидання відбулося автоматично. Після інциденту командування військово-повітряних сил прийняло рішення не розголошувати інформацію про цю подію і ніхто з екіпажу В-36 не був покараний. Таким чином, військова помилка залишалася засекреченою до 1986 року. Тоді у США було прийнято закон про свободу інформації, і правду про події майже 30-річної давності розповіла одна з найбільших щоденних газет США – "Лос-Анджелес Таймс".